Otthonok és Kertek

Szaunázás

Az ősz, de főként a tél egyik legkellemesebb velejárója, hogy gyakrabban szaunázunk. Kint hideg van, borús minden (esetleg a hangulatunk is) és hamar sötétedik, ilyenkor szívesen üldögélünk egy meleg helyen. Aki önkéntesen izzad, erősíti szervezete ellenálló képességét, felfrissül és fittebbnek fogja érezni magát..

Finnországban, a szaunázás szülőhazájában, minden harmadik finnre jut egy szauna, és bizony az is gyakori, hogy üzleti tárgyalások is a szaunában zajlanak. Nálunk a szaunázás nem ennyire elterjedt. Pedig az emberek már évezredek óta önkéntesen, sőt szívesen izzadnak egy meleg, zárt helyen. Ennek pedig oka van.

Mi is tulajdonképpen a szauna?

A szauna egy zárt, faburkolatú helyiség, amelyet egy kályhával, eredetileg fatüzelésű, ma már leginkább elektromos, 90-100 fokig felmelegítenek. A szobában különböző magasságban fapadok találhatók (általában 3 szint), amelyeken a szaunázok max. 15 percet ülnek és élvezik a kályhából és a felmelegedett fából áramló meleget, mindezt alacsony páratartalom mellett. A szaunázás pedig az a 2-3 órás rituálé, amely előkészítési, felhevülési, lehűtési és pihenő szakaszokból áll.

Tippek a helyes szauna használathoz:

– Soha nem szabad alkoholfogyasztás, vagy közvetlenül étkezés után szaunázni, ez ugyanis túlzottan megterheli a szervezetet, s rosszulléthez vezethet!

– Érdemes minden ékszert (legalábbis fém ékszereket) levenni, hiszen a nagy hőségben átmelegedhetnek, s akár égési sérülést is okozhatnak a bőrfelületen!

– Kezdetben maximum 10 perces szaunázás ajánlott, azonban mindenkinek más és más az egyéni tűrőképessége. A cél nem a túlélés, hanem a gyógyulás és a kikapcsolódás, így ha kezd túl meleg lenni, érdemes inkább elhagyni a szaunát!

– Ha mások nem ellenzik használhatunk illóolajakat is, így kötvén össze a szauna és az aromaterápia gyógyító hatásait!

– Szaunázás közben használhatunk luffa, vagy háncs szivacsot, illetve kesztyűt, melyek a méreganyagok mellett az elhalt hámsejteket is eltávolítják a bőr felszínéről, s tovább javítják a vérkeringést!

– Szaunázás után, mindig pótoljuk az ásványi anyag-és folyadékveszteséget!

Szaunázást követően érdemes negyed órát relaxálással, pihenéssel tölteni, így a szervezetnek marad ideje a regenerálódásra.

Fotók: www.flickr.com

További cikkek hasonló témában

Hozzászólások

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top