Otthonok és Kertek

Őszi depresszió

A borús idő beköszöntével sokan panaszkodnak rossz hangulatra, levertségre. Ez a kedélyváltozás teljesen normális, és csupán átmeneti. Az alábbi módszerek segíthetnek abban, hogy a szürke, hidegebb napokban is jókedvű maradhass.

Az őszi depresszió tünetei közé tartozik a fáradtság, az alvászavar – álmatlanság vagy éppen túl sok alvás –, az energiahiány, a szorongás, az ingerlékenység. Jellemző tünet lehet továbbá a libidócsökkenés, az édesség iránti sóvárgás, valamint a testsúlygyarapodás.

A hangulati hullámvölgy oka a napsütéses órák számának drasztikus csökkenése. Napok telhetnek el anélkül, hogy a nap kisütne, ami felborítja a szervezetben a melatonin–szerotonin egyensúlyt. A melatonin hormon az agyban – a tobozmirigyben – termelődik, amikor kevés a fény. Ez a hormon állítja be a szervezet belső óráját – ezzel csökkenti a testhőmérsékletet, valamint álmosságot okoz. A szerotonin pedig egy ingerületátvivő anyag, ami szabályozza a hangulatot, és javítja a memóriát, valamint a figyelmet.

A szakemberek szerint már az ebédidőben tett rövid séta is elég lehet, hogy a szerotonin-képződés beinduljon, ám nem szabad, hogy ez legyen a nap egyetlen szabad levegőn eltöltött időszaka. Hétvégenként, amikor több szabadidőnk van, hosszabb sétákkal, túrákkal töltsük fel „napfénytartályainkat”. Egy vizsgálat szerint egy órányi séta a szabadban ugyanolyan hatékonyan enyhíti az őszi depresszió tüneteit, mint két és fél órányi erős mesterséges fényben tartózkodás.

Amennyire lehetséges, növeld a lakásba beáramló természetes fény mennyiségét. Nappalra mindenképpen húzd szét a függönyöket. Ha faágak takarják az ablakodat, célszerű megnyesni a fát. Ezen kívül érdemes lehet tetőablakot beépíteni, különösen, ha sok időt töltesz az adott helyiségben.

Ma már tudományos eredmények is alátámasztják, hogy a testmozgás segít a depresszió leküzdésében. A hűvösebb napokban azonban általában nehezebben szánod rá magad az edzésre. Megkönnyítheted a dolgodat, ha bérletet vásárolsz egy fitneszterembe vagy uszodába, ahová rendszeresen eljárhatsz.

Még ennél is jobb, ha a szabadban edzel. Sétálj, kocogj vagy kerékpározz – csinálj bármit, amit szeretsz, hogy friss levegőhöz és napfényhez juss. Nem szükséges egyedül edzened. Talán nagyobb kedvvel indulsz ki a szabadba, ha viszel magaddal néhány barátnőt is.

Depresszió esetén a legfontosabb vitaminok a B6, a B12, a folsav és az E vitamin.
A B6 vitamin megtalálható a marha és pulykahúsban, a tonhalban, a gyümölcsök közül pedig a szilvában és a banánban.
A B12 a tenger gyümölcseiben, halakban, pulykában, a tejben és a tojásban van nagyobb mennyiségben.
A folsav fellelhető a pulykahúsban, a csicseribotsóban, a lencsében és a babban, a spenótban és a spárgában.
E vitamin van a napraforgóban, a mandulában, mogyoróban, spenótban és paradicsomban.

Az apróbb trükkök mellett a szomorkás őszi-téli évszakokra ajánlatos tudatosan felkészülni, s úgy alaktani mindennapjainkat, hogy több időt tudjunk szánni magunkra.

 

További cikkek hasonló témában

Hozzászólások

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top