Csajok Magazin

Milyen a jó fogyókúra?

Csökkentett energiatartalmú. Ha a szervezet nem kap annyi energiát a táplálékokból, mint amennyit felhasznál, akkor a hiányzó energiát a zsirraktárakból fedezi. A fogyókúra célja pedig éppen az, hogy a zsírraktárak csökkenjenek.

Az elhízottak energiabevitele általában nagy, 10,6—12,6 MJ (2500-3000 kcal) naponta, a 6,3 MJ-ra 11500 kcal) beállított étrend kellően hatásos fogyókúrás diéta. Lassú. Gondoljon arra, hogy az elhízás nem két hét alatt alakult ki, hanem évek alatt, nyilvánvalóan nem lehet, képtelenség leadni az évek alatt összegyűjtött 15—20 vagy 30 kg-ot egy-két hét alatt, bármennyire szeretnénk is. Amikor valaki fogyókúrázni kezd és csökkenti a táplálékok mennyiségét, akkor a szervezet azonnal alkalmazkodni próbál a kisebb bevitelhez, és lassítja a nyugalmi anyagcserét.

A türelmetlen ember gyors fogyást akar, túlzottan szigorú, pl. 3,3 MJ (800 kcal) energiatartalmú diétát tart és örömmel látja, hogy az első héten 3 kg-ot fogyott. Jó tudni, hogy a fogyókúra első hete mindig látványos siker az eltávozott víz, de nem a zsírbontás miatt! A második héten már valóban zsírbontásból származik a fogyás, jóval kisebb mint az előző héten, l kg. A harmadik hétre még kisebb, és egyre csökken, esetleg néhány hét múlva meg is áll a fogyás, pedig a fogyókúrázó minden utasítást megtart, diétázik, és mozog becsületesen.

Mi történt? Az energiabevitel csökkentése, vagyis az energiaszegény diéta bevezetését követően a szervezet azonnal alkalmazkodik az elégtelen energiaellátáshoz, és a legnagyobb energiafelhasználó működését lassítani kezdi. A legnagyobb energiafelhasználó a nyugalmi anyagcsere, tehát az energiabevitel erős korlátozása eseten — 3,3 MJ (800 kcal) – 10-14 nap alatt mintegy 20%-kal csökken a nyugalmi anyagcsere energiaigénye. Ezért lassul a testtómegcsökkenés. Lassú fogyásra törekedve, 6.3 MJ (1500 kcal) energiatartalmú diéta hatására is alkalmazkodik a szervezet, és mérséklődik a nyugalmi anyagcsere, de sokkal kisebb mértékben és lassabban, mint a gyors fogyás eseten. A türelmes fogyókúrázó, aki beéri a havi 1,50-2,0 kg-os fogyással, szinten tapasztalni fogja, hogy a havonta leadott testtömeg egyre kevesebb, a fogyás csökkenése csak minimális, de nem áll meg. A nyugalmi anyagcsere lassulását meg lehet akadályozni.

Mivel? Mozgással. A diéta bevezetésével egy időben kell elkezdeni a szakember által összeállított és irányított mozgásprogramot, ezzel szinte teljesen ki lehet küszöbölni a nyugalmi anyagcsere (nem kívánt) lassulását. A fogyókúra során bekövetkező testtömegcsökkenés nem kizárólag zsírszövetből, hanem az aktív szövetek, izomzat veszteséből is ered. A gyors eredményeket áhítók által kedvelt, nagyon kis energiatartalmú diéták hatására a leadott testtömeg nagyobb része származik aktív szövetekből, izomzatból, és kisebb része zsírból. A lassú fogyókúrák éppen ellenkezőleg, nagyobb arányú zsírvesztéssel járó fogyást eredményeznek. A megfelelő mozgásprogram csökkenti az izomvesztést.

A nagyon kis energiatartalmú diétát alkalmazó, gyakran egyes étkezések kihagyásával társuló programok egyik kockázata a nagy evési rohamok bekövetkezte. Ezt a jelenséget valószínűleg olvasóink többsége ismeri, aki nem, annak nem árt figyelni a következő néhány mondatra. A túlzottan szigorú fogyókúrák eseten rendszeresen visszatérő jelenség, hogy a fogyókúrázó egyszerre úgy érzi, nem bírja tovább. Ilyenkor hihetetlen nagy mennyiségű táplálék elfogyasztásával „vigasztalódik”, aminek energiatartalma hatalmas, és eredménye gyorsan megmutatkozik a testtömegben is. Ezt azután súlyos lelkiismeret-furdalás követi, majd minden kezdődik elölről: szigorú diéta, evési roham, lelki kiborulás. Az eredmény pedig kudarc, fogyás nincs, esetleg még növekszik is a testtömeg. A lassú fogyást eredményező, mérsékelt energiacsökkentéssel történő fogyókúra során nem vagy ritkán következik be ez a nem kívánt szövődmény.

Forrás: fogyókúra.info

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

További cikkek hasonló témában

Hozzászólások

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Scroll to Top