Otthonok és Kertek

Kinek nem szabad fogyókúrázni?

Terhességben, szoptatás idején, idős korban nem szabad fogyókúráz­ni. Nem szabad továbbá azoknak, akiknek a testtömegindexe 25 alatt van, …

…és nem szabad kozmetikai okból (“vastag a combom”, “nagy a fene­kem” stb.). Gyermek- és serdülőkor­ban csak szigorú orvosi irányítás, el­lenőrzés mellett szabad fogyókúrás programot indítani.

Amint erről már szó esett, a lassú, de biztonságos és szövődménymentes fogyást eredményező és hosszú tá­von is hatásos diéta energiatartalma 1500 kcal (6,3 MJ). Bizonyos esetekben, ritkán lehet ennél valamivel ki­sebb, de sohasem kevesebb 1200 kcal-nál (5,0 MJ). Az energiacsökken­téssel természetesen csökken a táplá­lékoknak és ezzel együtt számos táp­anyagnak a mennyisége — mindez tar­tós diétázás esetén vitamin-, ásványi-só-, mikroelem-, esetenként fehérje-hiány kialakulásának veszélyét rejti magában. Ez megelőzhető a kezelőor­vos által előírt vitamin, ásványisó- és mikroelem-készítmények segítségével, a megfelelő fehérjetartalomra a fogyókúrázónak kell gondolni.

Az energiacsökkentés tehát azt jelen­ti, hogy kevesebbet ehetünk, mint ed­dig. Ne higgyen a félrevezető reklá­moknak, amelyek szerint a hirdetett termék fogyasztása esetén nem kell figyelni a diéta összetételére, nem kell számolni az energiát, nem kell önfe­gyelmet gyakorolni a táplálkozásban. A kisebb energiabevitellel kisebb táp­lálékmennyiségek járnak együtt, le kell mondani arról, hogy minden étke­zésnél jóllakottan keljünk fel az asz­taltól. Vannak ételkészítési és tálalási fortélyok, amelyek alkalmazásával a tányérra helyezett étel többnek lát­szik. Segíthet az éhségérzet leküzdé­sében a gyakori étkezés. Célszerű öt­ször enni naponta, egyszerre mindig keveset.

Sokan úgy gondolják, talán Ön is, hogy egy-egy étkezés kihagyása a leg­egyszerűbb, akkor nem kell vigyázni a mennyiségekkel. Ez a módszer nem jó, mert egy étkezés kihagyásával a nyugalmi anyagcsere mar 150 kcal (600 kJ) energiával csökken. Azt is megfigyeltek, hogy aki egy étkezést elhagy, a többi étkezés során többet eszik, így aztán a végeredmény ugyanaz. Akárhogy csűrjük-csavarjuk a dolgot, mar az elején el kell fogadni, hogy a fogyókúrás táplálkozáshoz ön­fegyelemre van szükség, el kell viselni az éhségérzetet. Ha Ön nagyon szen­ved az éhségtől és félő, hogy emiatt nem tudja tartani a diétát, akkor kér­jen kezelőorvosától étvágycsökkentő gyógyszert.

A nagy rosttartalmú táplá­lékok (teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, péksütemények, tésztafélék, zöldség- és főzelékfélék, gyümölcsök) telítő hatásúak, fogyasztásuk után to­vább tart a teltségérzet. A jól tervezett fogyókúrás diétában nagy szerepe van a felsorolt táplálékoknak, mert nagy rosttartalmuk gátolja a székrekedés kialakulását. Itt kell megemlíteni azt is, hogy a táplálékmennyiség csökke­nése miatt kisebb a folyadékbevitel, emiatt szintén könnyebben alakulhat ki székrekedés. Különös gondot kell fordítani tehát arra, hogy fogyókúra során több folyadékot igyunk, mint a megelőző, hagyományos táplálkozás idején.

Forrás: fogyókúra.info

További cikkek hasonló témában

Hozzászólások

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top