Tűz és víz…
Hal
A hallal kapcsolatosan sokféle hiedelem él. Aki halat eszik, annak szerencsét hoz: ahogy a hal siklik sebesen előre a vízben, úgy fog az illető is előrehaladni pályáján az elkövetkezendő időkben. Szokásos a megtisztított karácsonyi hal egy pikkelyét a pénztárcába tenni, ha azt akarjuk, hogy a jövő évben szerencsések és gazdagok legyünk.
Az alma meg a fája
A karácsonyi hal után hagyományos édességet illik enni: a megtestesült Ige, az emberré vált Jézus jelképeként mézzel ízesített ostyát, kalácsot, mákos-, diós patkót és még régibb népszokások alapján, ősi termékenységbabonákat idézve – almát és diót. Valamikor szinte egész Európa területén Ádám és Éva napján az almával szerelmi varázslatot végeztek. Sok helyen elterjedt, hogy az eladó lány ilyenkor almába harapjon, abból a célból, hogy jövendőbelijéről egyet s mást megtudjon. „Az alma ebben az esetben nem akar más lenni, mint a paradicsomi tudás fájának szimbolikus gyümölcse, azaz a szerelmi megismerés kezdete. A tudás fája mellett azonban ott virágzik az élet fája. Belőle sarjadzik Jesse vesszeje, amelynek virága Mária, almája pedig a kisfia. Az alma tehát a karácsonyi ünnepkörben a Kisdednek, Isten hozzánk való szerelmének is jelképe.”
Szalmán pihen meg a kis Jézus
A család szülöttje a kis Jézus
Más vidéken az emberek csak éjfél után ültek az asztalhoz, amikor véget ért a szigorú böjt. A székelyeknél ezt Mária vacsorájának nevezték, és a gyermekágyban fekvő Szűz Mária keresztelői áldomásának tartották: a család szülöttjeként köszöntötték a kis Jézust is. Húslevest, galuskát, töltött káposztát, kolbászt, kocsonyát, kalácsot és gyümölcsöt adtak az asztalra ilyenkor.
A karácsonyi asztal fontos kelléke volt az ún. karácsonyi morzsa. Ez helyenként valóban a feltálalt kalács, kenyér, mákos tészta morzsája volt, máshol azonban valamennyi ételből egy-egy kanálnyit kivettek, és zacskóba vagy kupacba raktak, hogy gyógyszerként használják. Sokan az éjszaka – hitük szerint – megjelenő természetfeletti lényeknek tették félre.
Karácsony után
A karácsonyt követő időszakhoz kapcsolódik a regölés hagyománya: az István napjától, december 26-tól újévig járó regösök különféle énekeket adtak elő és jókívánságokat mondtak a ház lakóinak. A regölés lényegében természetvarázsló énekmondás, köszöntés – bőségvarázsló, párokat összeboronáló, adomány gyűjtő szokás volt. A borszentelésre Szent János napján, december 27-én került sor régen. Ezen a napon minden család bort vitt a templomba, amelyet a pap megáldott, mivel a szentelt bornak mágikus erot tulajdonítottak. Beteg embert, állatot gyógyítottak vele, illetve öntöttek belőle a boroshordókba, hogy ne romoljon el a bor.