Machiavelli óta tudjuk, hogy a politikai hatalom legfontosabb célja önmaga fenntartása. Ezt a gondolatot viszi most az abszurditás mezsgyéjére egy új magyar társasjáték, amely tragikomikus módon, áthallásoktól sem teljesen mentesen modellezi a modern demokráciák működését.
Vegyél médiát, szerezz meg cégeket, járasd le az ellenfelet, nyújts be nagy feltűnést keltő törvényjavaslatokat, hogy növeld a népszerűséged – mindezt nem egy politikai agytröszt szigorúan bizalmas tanácsai közül ollóztuk ki, hanem a Keller&Mayer magyar társasjátékfejlesztő cég szeptember végén a boltokba kerülő Parlamentary nevű társasjátékának alapvető taktikai lépései között találjuk, amely jó eséllyel pályázhat arra, hogy kötelező kurzusként beiktassák a politológiai karok tananyagába.
A Keller & Mayer évek óta minőségi és kifejezetten a magyar fogyasztó számára készített játékairól ismert. A közelgő választások fényében kiváló pillanatban olyan terméket dobnak piacra, amely egyszerre tudja megnyerni a politikával napi szinten foglalkozó, az eseményeket jól ismerő játékos kedvű „választókat” éppúgy, mint azokat a „nem tudja, nem érdekli” csoportba tartozó polgárokat, akik belefásultak a napi bel- és külpolitikai események követésébe.
Az alkotó Bera Nándor – kreatív munka, grafika szövegek –, valamint a Keller & Mayer játékfejlesztői és -tesztelői csapatának együttműködésével létrejött Parlamentary nemcsak vidám szórakozást nyújthat egy 2-6 fős társaságnak, hanem egyúttal görbe tükröt is tart elénk, és arra késztet, hogy feltegyük a kérdést: valóban ilyen a 21. század első harmadának parlamenti demokráciája?
A játék lényege, hogy a játékosoknak – akik egy-egy politikai pártot testesítenek meg – úgy kell manőverezniük, hogy népszerűségi indexük javuljon vagy legalábbis ne romoljon. Lépéseik nyomán médiavállalatokat és cégeket köthetnek magukhoz, és az így nyert befolyás a játék végén – amikor választásokat tartanak – jelentősen növeli majd a rájuk adott szavazatok számát. A játék elején kockadobással meghatározott párt lesz a kormánypárt, de nyitva áll a lehetőség mindenki előtt, hogy folyamatos háttéralkukkal, kampányokkal összefogjanak a túl népszerűvé vált ellenfelek ellen. Erre számtalan lehetőség nyílik: le lehet cserélni az ügyetlen, vagy csak szimplán kényelmetlenné vált politikusokat, reformokat lehet indítani vagy kormányválságot lehet kirobbantani.
Már a játék első lépése, a névválasztás is jól mutatja a Parlamentary karakterét. A játékosoknak egyszerűen húzni kell három kártyacsoportból, amelyek együttesen adják ki a párt nevét. Találomra néhány véletlenszerű név: Nemzeti Örökség Liga, Radikális Változás Mozgalom, Kereszténydemokrata Új Zöldpárt…
Ha megvan a név, lehet indítani a politikuskeresést. Minden pártnak szüksége van vezetőre, szóvivőre és szakpolitikusokra, akik különféle – jobb és rosszabb – tulajdonságokkal rendelkeznek. Bera Nándor karikatúrái önmagukban is viccesek, de a figurákhoz megírt jellemvonások is remekül modellezik a való életet. Vezetőként például lehet valaki populista, netán köpönyegforgató, esetleg nagyon korrupt vagy – ritkábban – igazságos. A szóvivői jellemzők közül igencsak találó az antipatikus, a felkészületlen, meg persze a botrányhős. Utóbbi tulajdonsággal egyébként nincs sok baj, kivéve az uborkaszezonban – ilyenkor a szavazók nemtetszése akár népszerűségvesztést is okozhat.
A politikai akciók – akár a való életben – egyszerre több következménnyel is járhatnak, amelyek nem egyértelműen jók vagy rosszak. Így például a vállalati adók csökkentése alááshatja a népszerűségünket, de hozzásegíthet egy „baráti” céghez. Lejárató kampányba kezdhetünk egy nem kedvelt másik politikus ellen, de szövetségesek híján ez visszaüthet, és a saját népszerűségünket is gyengítheti.
Az játék végkimenetelét alapvetően megszabó eseménykártyákon leírt történésekben visszaköszönnek a napi hírek. Ibizán együtt mulató politikus és vállalatvezető, botrányos videófelvétel, népszerűtlen intézkedések miatt utcára vonuló szavazók. Folyamatos döntési helyzetek, amelyek sikerességét egyetlen szám: a később szavazatokra váltható népszerűségi index jelzi. A játék legvégén vár a „népképviselet ünnepe” (részlet a játék leírásából), vagyis a választás, amelyben a szakpolitikai kompetencia (kevéssé), a médiabefolyás (jobban) és a gazdasági erő (jelentősen) módosítja népszerűségi indexünket.
Nagyívű gondolatok, a társadalom egészét szolgáló előterjesztés csak ritkán jelenik meg a parlamentben, bár a játék nem zárja ki, hogy progresszív törvényjavaslatot nyújtson be valamelyik játékos. Ennek sikere azonban elsősorban nem a tartalmán, hanem a szövetségesek megszerzésének képességén, a média és gazdasági befolyás nagyságrendjén, az egyes politikusok személyes tulajdonságain, kompetenciáján múlik. Hogy ez jól modellezi-e a valóságot? Ezt mindenki eldöntheti, ha kipróbálja a Parlamentaryt.
Keller & Mayer: Parlamentary
Taktikai Party játék a 12+ korosztály számára.
Játékidő: kb. 90 perc, játékosok száma: 2-6 fő.