Otthonok és Kertek

Egészséges étrend

Az egészséges étrend alapja a változatos, vegyes, kiegyensúlyozott táplálkozás. Ezt azonban könnyebb leírni, mint betartani, mondják a szkeptikusok, pedig egy kis odafigyeléssel sokat változtathatunk étkezési szokásainkon.

Az egészséges étrend a szénhidrát, fehérje, zsírsavak megfelelő aránya és a vitaminok, ásványi anyagok jelentősége mellett talán az élelmiszerek minősége a legfontosabb. Például a finomított lisztből készült kenyér is szénhidrát, de sok tápanyagot nem tartalmaz, de a túlfőzött zöldségek sem érnek sokat.

Először is, a kamrát, hűtőszekrényt, fagyasztót „méregtelenítsük” az egészségtelen ételektől, és vásároljunk egészségtudatosan új alapanyagokat!

Csakis teljes kiörlésű gabonaféléket vásároljunk – mellőzzük a finomított lisztet, fehér rizst. Ezek „üres kalóriák”, amelyek gyorsan felemelik a vércukor szintet és éhséghez vezetnek. Szinte minden receptben lehet ezeket helyettesíteni alacsony Glikémiás index-szel rendelkező gabonafélékkel, amelyekből liszt és tészták is készülnek. Ilyen pl. hajdina, barnarizs, rozs, tönkölybúza, árpa, köles, zabpehely.

A finomított cukor is üres kalória, semmi tápanyagot nem tartalmaz. Helyettesítsük barnacukorral, de inkább gyümölcscukorral, mézzel, juhar sziruppal vagy agavé sziruppal.

Legyen otthon mindig sok friss gyümölcs és zöldség – a fagyasztott zöldségekben állítólag több a vitamin, így érdemes több, különböző fajtát tárolni a mélyhűtőben.

Kerüljük a tökéletesen tündöklő zöldségeket, gyümölcsöket – ezeknek magas a vegyszertartalmuk, és-vagy tartósítószeres viasszal fényezik őket (sok fényes alma pl. 9-12 hónapos is lehet!)

Húsok vásárlásánál figyeljünk az állatok tartási módjára – minél olcsóbb egy hús, annál valószínűbb, hogy az állat nem látott napvilágot, és valószínűleg fehérje-dús tápszereken és antibiotikumokon élt. A húsok ízén sokszor érezhető az állatok étrendje. Inkább együnk kevesebb húst, de jobb minőségűt – és kerüljük a virsliket, felvágottakat, előre bepácolt húsokat.

Halak vásárlásánál fontos a hal frissessége, ha halszaga van, azt ne vegyük meg. Tengeri halaknál jobban járunk, ha fagyasztott terméket vásárolunk. Továbbá figyeljünk arra, hogy a hús és bőr között ne legyen zsírréteg, ez azt jelenti, hogy a hal tenyésztett és nem volt sok tere úszni.

Tejtermékek közül válasszunk zsírszegény ételeket – joghurt, kefír, túró nagyon fontos fehérjeforrás, a sajtokat csak moderálva fogyasszuk. A tejfogyasztás körül folyamatos a vita a dietetikusok és orvosok körében, sokak szerint fontos a fogyasztásuk, különösen gyerekek és nők számára, mások szerint az emberi szervezet nem képes feldolgozni a tejfehérjét, amely többféle betegséghez vezethet.
Minden napra legyen elegendő mag, dió vagy mogyoró – a magyar olcsó dió ugyanúgy hasznos, mint a drágább mandula vagy pisztácia, bár a brazil diónak különös magas a szelén tartalma!

Az édesség nem bűn – de inkább legyen jutalom. Léteznek nagyon finom egészséges sütemények is, de ezeket házilag jobb elkészíteni.

További cikkek hasonló témában

Hozzászólások

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top